یک فرماندۀ فومنی (قلعه رودخانی) توی پادگان داشتیم، به نیمرویی که زرده ش هم نخورده باشه میگفت نیمرو چشم گاوی. من که از سر لجبازی یک بار هم بهش نیمرو چشم گاوی ندادم، ولی الان خودم توی خونه یه دستور طبخ من در آوردی جور کردم؛

1- ریختن میزان خیلی کمی روغن (یا ترجیحا کره هووووم به به ^_^) کف ماهیتابه. پیدا کردن یک درب بزرگ که کامل روی ماهیتابه را پوشش دهد. دور کردن کتری و دیگر لوازم از روی گاز. ریختن کمی نمک کف ماهیتابه و روغن. روشن کردن بزرگترین شعلۀ گاز تا آخر و گذاشتن ماهیتابه روی آن

2- تا کره داغ میشود، تخم مرغها را داخل یک کاسه می شکنیم. زیرا همگی باید با هم به ماهیتابه اضافه شوند.

3- ماهیتابه که حسابی داغ شد (بخار بلند شود ازش)، از روی ساعت تایم میگیریم 20 ثانیه، درب را نزدیک ماهیتابه میگیریم، کاسه تخم مرغ را کف ماهیتابه خالی کرده و درب ماهیتابه را میگذاریم.

4- دقیقا 20 ثانیه پس از جیلیز ویلیز کردن تخم مرغ داخل کره، سریعا شعله را خاموش می کنیم و اجازه میدهیم ماهیتابه بدون شعله توی سر خودش بزند تا از جیلیز ویلیز بیفتد. زردۀ تخم مرغ، هم نخورده، کاملا عسلی و خوشمزه آمادۀ نوش جان کردن :)

 

نکته: شعلۀ گاز من 20 ثانیه زمان کافیه. بزرگترین شعلۀ گاز شما ممکنه زمان کمتر و بیشتری طلب کنه برای عسلی شدن زرده. ولی زمانش هرچی هست بین 15 تا 25 ثانیه ست. اصلا بیشتر نشه که تخم مرغتون داخل ماهیتابه آب پز میشه. جوری باشه که قاشق میزنید وسط زرده، مثل خونِ گلوی خرگوش برفی شکار شده توسط گرگ، پخش شه روی سفیده ^_^ وای دلم خواست. نوش جان