تذکر - این دستور پخت لزوما کاملترین و بهترین نیست و فقط برای مرور نویسنده قبل از شروع آشپزی مکتوب شده است.

(ادامۀ مطلب)

اول از همه، بگم که اولین لوبیا پلوم، قابل خوردن بود، ولی اصلا پارامترهاش بهینه نبود :/ خیلی جا داره برای بهینه شدن. پس اول روش استفاده رو مینویسم و توی پرانتز روش پیشنهادی برای بهتر شدن در دفعۀ بعد.

 

خلاصۀ مراحل:

اول - جوشاندن لوبیا سبزِ خورد شده در آب تا پخت کامل.

دوم - سرخ کردن پیاز خورد شده، دوقاشق پر رب، سه قاشق مرباخوری سرپر زردچوبه(1)، و گوشت چرخ کرده.

سوم - افزودن لوبیای پخته و پیازِ سرخ شده(2) به مایۀ گوشتِ سرخ شده و تفت دادن - افزودن کمی آب برای سیال شدن و خمیری شدنِ مایه ی تهیه شده (مثل مایه ماکارونی)

چهارم - جوشاندن 5 الی 6 پیمانه برنج در آب به مدت 3 الی حداکثر 4 دقیقه و سپس آبکش کردن آن.

پنجم - ته دیگ نان لواش و ریختن برنج و مایه ی لوبیا پلو در قابلمه ی بزرگ به صورت لایه لایه، طوریکه برنجها تا حدامکان به رنگ مایه آغشته بشن. سپس دم گذاشتن قابلمه برای بستن ته دیگ به مدت یک ساعت یا بیشتر روی شعلۀ کم.

ششم - هم زدن کامل برنجِ دم کشیده و مایه هنگام ریختن داخل دیس. به طوریکه رنگ برنج و مایه لوبیا پلو یکنواخت بشه.

 

نکات:

1- نسبت ادویه و رب به برنج برای بار اول کم بود. دفعه ی بعدی حتما یا برنج کمتر مصرف بشه یا ادویه و رب بیشتر بشه.

2- کلا هنگام فراهم کردن هر نوع مایه ای، من هنگامِ سرخ کردن پیاز، بعد از طلایی شدنش، با چنگک پیازها رو جدا میکنم و توی یک پیش دستی نگه میدارم و بعد مواد دیگۀ مایه رو در همون ماهیتابه که بوی پیاز گرفته سرخ میکنم. در آخر کار پیاز سرخ شده رو به مجموعه مایه اضافه می کنم. نمی دونم چرا، ولی کاملا غریزی این کار رو انجام میدم و حس می کنم اگر پیاز در تمام مدت پخت مایه داخل ماهیتابه بمونه میسوزه. تاحالا روش معمول رو تست نکردم :/

3- گوشت چرخ کردۀ تعاونی ما کلا طعم خوبی به غذاها میده. ولی به نظرم با گوشت تکه ای خوشمزه تر بشه لوبیا پلو. من که هر دفعه توی کانال تلگرام مامان پز میرم، برا خوندن اسم غذاها و آب دهن قورت دادن، میرسم به عنوان "لوبیا پلو با گوشتِ تکه ای مامان مهرو"، آب از لب و لوچه م میریزه :( به نظرم گوشت تیکه ای که بعد پخت لای پلو ریش ریش بشه عالی میشه ^_^

4- نوش جان :)