بعد از دو هفته له له زدن تو گرما، امروز با کمک بابا که اومده بود پیشم کولر رو راه انداختم. هیچ سالی به کولر نیاز پیدا نمیکردم، نمیدونم چرا امسال بدون کولر نتونستم طاقت بیارم -_- از خودم ناامید شدم، پدرِ خوبی نمیشم :/ پدری که نتونه بدون کولر گرما رو تحمل کنه نمیتونه الگوی خوبی برای خونواده باشه :/ :دی
بریم سراغ یادداشت کردن نکات فنی راه اندازی کولر برای سال بعد، ان شاء الله اگر عمری باقی بود (من فنی صفرم! این نکات جهتِ یادآوری برای خودم مکتوب میشن، خیلی قابل استناد برای عموم نیستن)؛
- خرید یک بسته سه تایی پوشالِ کولرِ 7000 (قیمت در خرداد 99 بستۀ 3تایی 40 هزارتومان) - پلاستیک پوشال را درسته باز میکنیم زیرا برای پوشاندن دور کانال کولر لازم داریمش
(آدرس کولر: اگر پشت به حیاط بایستیم، سمت راستی برا ماست :/) (آدرس شیر آب کولر: اون دوتا شیر کنار هم سمت راست، سمت چپیه برا ماست)
- باز کردن سه ضلع کولر (پوش به سمت بالا و بیرون کشیدن به حالت کشویی - موقع جا انداختن دو لبۀ بالایی در دو ریل کناری قرار گیرد و به سمت بالا پوش شود - زبانۀ فلزی پایین بیرون باشد)
- باز کردن نخهای شلنگِ حلقه شده، پیدا کردنِ دستۀ شیرِ آب و مهره ش جا ساز شده توسط بابا در داخل خود کولر - جا انداختن مهره و دستۀ شیر آب روی لولۀ آب خودمون)
- نوار تِفلن سفید پیچیدن دورِ لولۀ شیر آب: چون مهرۀ شلنگ ساعتگرد دور رزوه های لوله ی آب میچرخه و قفل میشه، نوار تفلن باید پادساعتگرد دور رزوه های لوله پیچیده بشه - دو دور تفلن کافیه - کلا نوار تفلن همیشه و همه جا خلاف جهت حرکت بسته شدنِ پیچ و مهره، دورِ پیچ پیچیده میشه.
- بستن یک سر پیچ شلنگ به لولۀ آب، بستن سر دیگر به ورودی آب و شناور کولر (تفلن برای آب بندی فراموش نشه) - نکته اینکه حداقل طول شلنگ در آفتاب باشه و اضافی شلنگ زیر کانال کولرها توی سایه پیچ بخوره برای خنک موندن آب ورودی به کولر در ظلِّ آفتابِ تابستون.
- بستن دریچۀ تخلیۀ کولر: درپوش از زیرِ کف کولر و لولۀ تخلیه از روی کف کولر در سوراخِ تخلیه به هم پیچ شوند. (برای خانومها اگر بخوان تجسم کنن دقیقا میشه مثل پیچ کردن تیغۀ مخلوط کن غذاساز که پیچ رو از پایین و تیغه رو از داخل ظرف از سوراخ کف مخلوط کن به هم پیچ میکنید)
- شلنگ آب را باز می کنیم، روی شناور کولر یک کاشی میگذاریم تا بالا نیاید و جریان آب را قطع نکند. اجازه میدهیم کف محفظۀ کولر کاملا از آب پرشود.
- تا پرشدن آب کولر: معاوضۀ پوشالها - معاوضۀ پلاستیک دورکانال کولر
- معاوضۀ پوشالها: در هر سه دریچۀ کولر، نردۀ نگه دارندۀ پوشال را با دقت با انبردست جدا میکنیم (خیلی خیلی مراقب باشیم زبانه ی زنگ زدۀ نرده ها نشکند) - دو زبانۀ یک سمت را با انبر جدا میکنیم و دو زبانۀ سمت دیگر را با عمودی کردن نرده، به آرامی خارج میکنیم. دو لایۀ پوشال قبلی را در آورده، لایه ای را که سمت فلز است (و برای دو سال پیش است)دور می اندازیم، لایۀ داخلی را که برای پارسال است سمت فلز میچپانیم، و یک لایه پوشال نو از 3 پوشال نو را روی لایۀ پارسال میگذاریم - برای سال بعد همین روند تکرار میشود و هر سال پوشال دو سال قبل که نزدیک فلز و هوای ورودی است دور انداخته میشود و یک لایه پوشال نو در داخل قرار میگیرد). دریچۀ وسطی کولر از دو دریچۀ دیگر بزرگتر است و پوشال 7 هزار برایش کافی نیست: لایه ی زیرین پوشال را کامل میدهیم یک سمت و لایۀ رویی پوشال را کامل میدهیم در سمت مخالف، تا دو لایۀ پوشال کل سطح دریچه را پوشش دهند.
نرده های نگه دارندۀ پوشال را با دقت دوباره روی پوشالها نصب میکنیم و زبانه ها را داخل حفره ها گیر می اندازیم (با دستکش و انبردست - با کمک فشردن لبه های دریچه)
- معاوضۀ پلاستیک دور کولر: برای حفاظت از برزنت کانال کولر و جلوگیری از پوسیدنش زیر آفتاب تابستون و بارون و برف زمستون، پدر من پلاستیک پوشالها رو میپیچه دورِ برزنت کانال هوای خروجی از کولر - پلاستیک رو قرار میده روی سه ضلع بالایی کانال کولر، با 4 رشته طناب پلاستیک رو دور برزنت محکم میکنه - دو نفره راحت میشه این طنابها رو بست - ولی یک نفره احتمالا به زبان فارسی سخت، جر میخورم - پس بهتره نوار چسب ببرم بالا و یک سمت نخ رو با چسب بچسبونم و برم اون سمت نخ رو بکشم این سمت و دو سر نخ رو به هم گره بزنم و چسب رو بکنم. بعد از پیچیدن پلاستیک دور کانال کولر، خرت و پرتها (من جمله یک صفحه سفید برای بازتاب نور که بابا داره رو) روی کانال کولر میچینیم و تمام کاشی سرامیکهای بابا رو دوباره روی کانال قرار میدیم (نمی دونم چرا! :دی)
- در این فاصله کف محفظۀ کولر از آب پر شده. با دستکش کف محفظه رو کمی دست میکشیم تا زنگار و گل و لای و آت و آشغال جدا بشه.. دریچۀ تخلیۀ کولر رو که بسته بودیم دوباره باز میکنیم و کل آت و آشغال رو با کشیدن دست و ایجاد چرخش به سمت دریچۀ خروجی هدایت میکنیم. شلنگ کولر رو از پشت شناور باز میکنیم، از سمت که چرخِ شش پر تسمه قرار داره سخته شستن پره های کولر، پس از سمت مخالف شلنگ رو وارد محفظ میکنیم و با فشار آب پره های آب و گرد و خاک یک سالۀ بین پره ها رو خوب و کامل میشوریم. کلی گل و لای از داخل پره کف کولر جمع میشه که هم رو با فشار آب دوباره از دریچه تخلیه میکنیم. دوباره شلنگ را پشت شناور میبندیم. کف کولر که پر شد کاشی را از روی شناور بر میداریم تا کار معمول خود را (نگه داشتن سطح آب کف کولر در سطح ثابت) انجام دهد. در فرآیند شستشو کاملا مراقبیم که دینام نصب شده بالای پرۀ کولر و قسمت روییِ پمپ خیس نشوند. مطمئن باشیم که داخل سبدِ پمپ آبِ کولر که نقش آشغالگیر رو داره آشغالی قرار نداره تا راه پمپ رو مسدود کنه.
- جا انداختن تسمه: تسمه کولر رو (که آش و لاشه و قیمتش ده تومنه :دی ) اول داخل شیار اون چرخ کوچیکه بالای پره های کولر (که یادم نیست اسمش چیه!) میندازیم. بعد داخل شیارِ چرخِ 6 پر بزرگ کنار پره ها گیر میندازیم و با چرخوندن هرکدوم از چرخها، تسمه خود به خود داخل شیار جا می افته.
نکته در مورد تسمه: گاهی تابستون میبینیم کولر خنک نمیکنه، که یا پمپ آبش کار نمیکنه، یا یک دلیل متداولش پاره شدن تسمه ست. باید همیشه یک تسمه یدک در انبار داشته باشیم. برای خرید تسمه نو هم باید تسمۀ کولر رو ببریم و بگیم دقیقا تسمه این اندازه ای میخواهیم قیمتش هم حدود 10 هزار تومنه.
- میزان کردن فواره های آب روی پوشالها: برای تست توازن پاشش آب روی پوشالها دو تا راه هست: اول وقتی دریچه ها بازن، آب کولر رو بزنیم تا پمپ کار کنه - باید از دو سمتِ آب پخش کنِ هر ضلع، یک اندازه آب بیاد تا آب مساوی روی هر دو سمت پوشالها جاری بشه برای خنک کردن. اگر آب پخ کنِ سقف کولر کج باشه و آب فقط از یک سمتش خارج بشه، فقط همون سمت پوشالها خیس میشه و سمت دیگه کاملا بدون استفاده و خشک می میونه و هوای ورودی به محفظۀ کولر هوای خشک خواهد بود.
راه دوم هم اینکه برای کامل مطمئن شدن، دریچه ها رو بذاریمو اجازه بدیم پمپ کولر کار کنه و بعد دریچه ها رو باز کنیم و با دست چک کنیم تمام سطح پوشالها خیس شدن و هر جا خیس نشده مشکل رو حل کنیم.
- جا انداختن دریچه ها
- انداختن ملافه روی فرشها جلوی دریچه های کولر و استارت کولر و لذت بردن از تابستان خنک ^_^ :)