تذکر - این دستور پخت لزوما کاملترین و بهترین نیست و فقط برای مرور نویسنده قبل از شروع آشپزی مکتوب شده است.

(ادامۀ مطلب)

خلاصۀ مراحل

اول - باز کردن یخ گوشت چرخ کرده (1) و قوطی رب

دوم (تهیۀ سس ماکارونی در ماهیتابه) - سرخ کردن پیاز، سرخ کردن فلفل دلمه(نگینی ریز خورد شده)، اضافه کردن و تفت دادن گوشت چرخ کرده، اضافه کردن زردچوبه و پودر سیر و رب و ته قوطیهای سس قرمز (2) - هم زمان جوش آوردن آب در قابلمۀ بزرگ

سوم - باز کردن و پهن کردن کاملِ بستۀ ماکارونی (700 گرمی با قطر 1/5) (3)

چهارم - ریختن ماکارونیها در آبِ به جوش آمده به صورت گرد تا گردِ قابلمه (4)

پنجم - صبر کنید تا آب که در اثر افزودن ماکارونی افت دما داشته دوباره به نقطۀ جوش برسد. از این لحظه دقیقا 6 دقیقه با تایمر گوشی زمان میگیریم و پس از 6 دقیقه شعله را خاموش می کنیم.

ششم - ماکارونی جوشیده را آب کش کرده خوب میشوییم. قابلمه را شسته و خشک کرده و تهش کمی روغن در حد مالیدن میریزیم. دو لایه نان لواش را ته قابلمه میچینیم (اگر مرکز قابلمه کلفت شد، نانهای وسط را بریده تا ضخامت ته دیگ یک نواخت شود). سس ماکارونی و ماکارونی آب کش شده را (5)  به صورت لایه لایه در قابلمه روی نانها میریزیم، به صورتی که هم به ته دیگ سس کافی برسد هم به بالاترین لایۀ ماکارونی. و سپس قابلمه را روی شعلۀ کم دم میگذاریم تا ته دیگ ترد و طلایی ببندد.

 

نکات:

1- گوشت چرخ کرده رو من از تعاونی خودمون آماده می خرم که خیلی غذاها رو لذیذ می کنه. مخلوط گوسفندی و گوساله ست. گوشت مخصوص کباب کوبیده س گویا. ترکیب دقیقش رو نمی دونم.

2- ته قوطیهای سسهای قرمز معمولا غیر قابل مصرفه و پخت ماکارونی بهترین فرصت برای استفاده از این قوطیهاست. آب میگیرم تهشون و میریزم داخل سس ماکارونی. در مجموع به نسبت نصف نصف رب و سس قرمز آماده میزنم. استفاده از سس قرمز آماده به جای رب در پخت ماکارونی یکم خوش طعم ترش می کنه.

3- بستۀ ماکارونی رو کامل از وسط با قیچی برش میدم تا باز بشه. و راحت بتونم بدون آسیب به رشته ها و خورد شدنشون، اونها رو با مشتم بلند کنم و داخل قابلمه ی آب جوش بریزم.

4- اگر کل دستۀ رشته ماکارونی رو یک جا در قابلمه بریزیم، ته رشته ها که داخل آب جوش هست، در اثر وزن و سنگینی به هم میچسبن و ماکارونی موقع دم خمیر میشه. برای همین رشته ها رو پخش به صورت گرد دور تا دور قابمله میریزیم تا انتهای رشته ها به هم نچسبه.

5- ماکارونی آب کش شده نه باید خیلی خیس باشه نه خیلی خشک. حواستون باشه به موقع و سریع لایه لایه در قابلمه بریزیدش.

نوش جان