1- جوش آوردن دو مشت لپه در یک قابلمه کوچک (برای گرفتن نفخش)

2- تنوری کردن خلال خیلی باریک سیب زمینی (طبق این پست - کلیک)

3- سرخ کردن پیاز داغ در قابلمه خورش، بعد از طلایی شدن پیاز: افزودن تکه های گوشت خورشتی گوسفندی روی حرارت خیلی ملایم، تا خود گوشت ها و چربی آب بندازن و گوشت در روغن و آب خودش ضمن سرخ شدن روی حرارت ملایم، مغزپخت بشه.  سپس اضافه کردن زرد چوبه (+کمی فلفل سیاه و پودر دارچین) و تفت دادن و در انتها اضافه کردن رب و تفت دادن

4- ریختن آب جوش داخل قابلمه قبل از سوختن رب (سریع میسوزد)، گرفتنِ آبِ کف آلود لپه و اضافه کردن لپه ی آب کش شده.

5- در میانه ها یا انتهای کار، اضافه کردن 4 لیمو عمانی (سوراخ شده با چنگال) و اضافه کردن خلال سیب زمینیهای تنوری - جوش خوردن خورش به مدت 1 الی 2 ساعت

 

 

نکات:

1- متوجه شدم وقتی قطعات سیب زمینی کوچکتر باشه و یک الی یک و نیم قاشق روغن زیتون روشون ریخته باشم و هم زده باشم، اگر درجه فر رو از کم ببرم رو زیاد دیگه ته ماهیتابه نمیچسبن و قشنگ برشته میشن: یعنی اول میذارم رو 200، بار دوم که سیب ها رو در آوردم و پشت و رو کردم، میذارم رو 240 و بار چهارم میذارم رو 270 تا قشنگ آب سیب ها کشیده بشه.

در کل هم اولش که سیب داره آبشو از دست میده آدم فکرمیکنه خراب شده! شبیه سیب زمینی آب پزه یکم! ولی دو بار که در فر باز بشه و بخار سیب ها خارج بشه، میره تو فاز تنوری و فرم عالی سیب زمینی سرخ شده میگیره به خودش. با این تفاوت که نهایت یک قاشق روغن در این فرآیند سالم استفاده شده.

2- برای قیمه سیب زمینی یکم باید خشک تر از حالت معمولی باشه انگار. من آب دار انداختم تو خورش از حالت قیمه مجلسی در اومد یکم.

3- ادویه های دیگۀ قیمه چیه؟! فلفل سیاه؟ دارچین؟ زعفران؟