تنها مشکل این غذا، یکی خشک شدن بیش از حد ماهی در اثر سرخ شدنه، یکی هم قیمت بشدت بالای ماهی... جدی چرا ماهی کیلویی بالای 240 هزارتومنه؟ اونم غذایی که توی این همه اقیانوس خدا باید فراوونترین نعمت باشه اصولا :/

 

دستور پخت:

سرخ کردن ماهی:

1- روغن و سرخ کردن فیله های ماهی شیر (همراه پوست) در ماهیتابه سرامیکی. تا حدی که پوست ماهی نرم شود و جدا شود.

2- تهیه ی افزودنی: دو حبه سیر خورد شده از سیر ترشی خودم+کمی جعفری خورد شده از فریزر+آبلیمو

3- جدا کردن پوست ماهی و اضافه کردن افزودنیها "روی فیله های ماهی" (جعفری و سیر کف ماهیتابه نریزد و حتی موقع پشت و رو کردن ماهی ها در ماهیتابه، روی فیله هابماند تا سرخ نشود).

سبزیپلو:

1- شستن برنج پاک شده در قابلمه کوچیک برنج، افزودن دو سانت آب و افزودن سبزی پلویی فریزری+اجازه میدم آبش کشیده بشه.

2- در قابلمه اصلی، تهش را چرب کرده، دو لایه نان لواش+روغن میریزم تا کمتر از 1 میلیمتر بالای نان را بگیرد.

3- بعد کشیدن آب برنج، با کفگیر اول یک لایه نازک برنج را کف قابلمه روی سطح نان روغنی پخش میکنم. بعد باقی برنج را به صورت قله روی نان میریزم و با ته قاشق 4 و 5 سوراخ در قلۀ برنج ایجاد میکنم و کمی روغن از سوراخها میریزم پایین. در قابلمه را کامل میگذارم. زیر قابلمه را 10 دقیقه تا آخر زیاد میکنم تا صدای سرخ شدن و جیلیز ویلیز نان داخل روغن را بشنوم. بعد زیر برنج را کامل کم کرده و 45 دقیقه زمان دم کشیدن میدهم.

4- حین پخت آخراش چک میکنم روغنِ ته دیگ کم نشده باشه. اگر روغن کافی باشه، اگر ته دیگ نبسته باشه ده دقیقه آخر باز زیر قابلمه رو زیاد میکنم تا ته دیگ طلایی بشه. بعد خاموش کردن قابلمه، قلۀ برنج را با کفگیر در قابلمه کوچیه (که در این اثنا شستمش) میریزم و پخش میکنم (اگر تو قابلمه اصلی بمونه و سرد بشه شفته میشه و میچسبه به هم). اینجوری هم برنج موقع خنک شدن شفته نمیشه. هم ته دیگ قابلمه اصلی برای بابا که عاشق ته دیگه راحت تراشیده میشه. (البته معمولا کاملا قالبی در میاد اون دولایه نون لواش برشته و یک لایه برنج طلایی روش).

 

+ مشکل سفت و خشک شدن ماهی؟ فکر کنم با گذاشتن در ماهیتابه و کمی بخارپز کردن ماهی حل بشه. نمیدونم دقیقا چجور این مشکل حل بشه.