تذکر - این دستور پخت لزوما کاملترین و بهترین نیست و فقط برای مرور نویسنده قبل از شروع آشپزی مکتوب شده است.

(ادامۀ مطلب)

 

 

خلاصۀ مراحل

اول - خیس کردن لوبیا قرمز از حداقل 5 ساعت قبل - باز کردن یخ گوشت1، سبزی قرمه2، و رب

دوم - جوش آوردن یک کتری آب، همزمان خورد کردن پیاز در قابلمه، و همزمان سرخ کردن سبزی با یک قاشق رب و مقدار خیلی کمی آبلیمو در ماهیتابه3.

سوم - پس از طلایی شدن پیاز، افزودن زردچوبه و تفت دادن گوشتها در قابلمه داخل پیاز و زردچوبه.

چهارم - ریختن آب جوش و پر کردن قابلمه - افزودن لوبیا قرمزخیس خورده و سبزی سرخ شده به قابمله.

پنجم - 4 عدد لیموی عمانی را نیز از دو سمت با فشار چنگال سوراخ کرده و داخل آب خورشت می اندازیم، اجازه میدهیم قابلمه روی شعلۀ خیلی کم به مدت حداقل 2 الی 6 ساعت جوش بخورد.)

 

نکات:

 

1- من چون از اون مردا نیستم که خورشتم الا و بلا باید گوشت داشته باشه، گوشت دنده میخرم برای قرمه سبزی (به قصاب بگین ساطور نزنه، تا استخون دنده داخل قابلمه خورد نشه و موقع میل کردن نره زیر دندونتون خدای نکرده. استخون دنده رو درسته بندازین داخل قابلمه 6 ساعت قل بخوره طعم عالی چربیش میره به خورد خورشت.). برا وقتایی که مهمون دارید و حضور فیزیکی گوشت خورشتی داخل ظرفهای خورشت مهمه، میتونید یک کف دست گوشت خورشتی جدا از قصاب بخرید و به عنوان آپشن بریزید داخل خورشتتون :)) ولی هیچی طعمی که دنده به خورشت قرمه سبزی میده رو نداره ^_^

2و3- من سبزی قرمه آماده میخرم از یک خانمی. هم ثواب داره، هم حوصله پاک کردن ندارم، هم نمیدونم اصلا ترکیبش چی هست :)) همه میگن بعد خرید سبزی خورد شده، همون اول سبزیها رو سرخ کنید بعد فریزری کنید. من اکثرا تنبلی می کنم. ولی روند سرخ کردن من کلا به این صورته: یک قاشق رب (بیشتر نشه کلا کم باشه در حد رنگ گرفتن خورشت)، با یک ذره آبلیمو (خیلی کم، در حدی که فقط تنبلی لیمو عمانیهاتون رو توی طعم دادن به خورشت جبران کنه! زیاد ترش نشه فقط) به صورت مداوم تفت میدم با روغن خیلی خیلی کم. گوشت دنده به اندازه کافی روغن میندازه دیگه روغن سبزی رو سعی کنیم خیلی کم باشه و کمی روغن رو با هم زدن پیوسته ی ماهیتابه جبران کنیم. تا وقتی آب سبزی تا مقدار قابل قبولی کشیده بشه. اینجا دیگه سلیقه ایه. سبزی کمتر سرخ شده، خاصیتش بیشتره، سبزی بیشتر سرخ شده، خورشت رو جا افتاده تر می کنه و به قول من خورشت من جدا گریه کنان ابر جدا یار جدا (گوشت جدا لوبیا جدا آب جدا :)) ) نمیشه و آب و گوشت و سبزی خورشت کاملا یک نواخت میشه. البته در هر صورت سرخ نشدن کامل سبزی رو میشه با دادن زمان بیشتر برای جا افتادن خورشت جبران کرد.

 

نوش جان :)