بابا امروز درخواست مرغ بدون هیچ ادویه ی اضافی داشت! آشپزا میدونن مرغ بدون رب و ادویه پختن چه مکافاتیه. خوب شد کنارش سس مرغ رو هم برای بابا درست کردم چون موقع خوردن با اشتها سسش رو هم کنار مرغِ به قول خودش خالی میل کرد :)

سیب زمینی سرخ کرده های من (که تو فر برشته میکنم) طرفدار زیاد داره هم بابا هم شهرزاد عاشقشونن. بریم برای ثبت مکتوب این دو غذا:

 

سیب زمینی تنوری:

1- سیبزمینی رو خلال درشت (حداقل به کلفتی یک انگشت) میبرم. کنار هم میخوابونم کف ماهیتابه تفلن، روش پودر سیر، آویشن، نمک و فلفل میپاشم. (فلفل برای بیمار سرماخورده حذف شود). خیلی کم روغن زیتون میریزم روی سیبها. همچین که کمی آغشته بشه بهش. با قلممو هم میشه مالید بهشون ولی نیاز نیست. خیلیییی کم. حداکثر یک قاشق غذاخوری روغن برای یک سیب زمینی. بعد میذارم داخل فر خودمون روی آتیش. هر ده دقیقه ماهیتابه رو در میارم و سیب زمینی ها رو پشت و رو میکنم و اجازه نمیدم در اثر زمان، یک سمت سیب ها بچسبه کف ماهیتابه. (بله غذا پختن با فر من مکافاته! ولی به خوشمزه شدنش می ارزه! حسابی برشته میشه و عالی).

در واقع بهترین زمان برای درآوردن ماهیتابه و پشت و رو کردن سیب ها همون تایم هست که سیب کمی چسبیده و داره برشته میشه. همون تایم و همون شعله برای پشت و رو کردن مداوم سیبها ایده آله.

 

پخت مرغ: (در این حالت سیبها دارن داخل فر پخته میشن)

1- 2 رانِ مرغ رو در قابلمه کوچیکه، دو سانت آب روش، با کمی خلالِ پیاز. میذارم جوش بیاد و قل بخوره.

2- همزمان در یک قابلمه کوچیکِ دیگه برای سس، کمی پیاز جداگانه تفت میدم. پیاز به محض اینکه شروع کرد طلایی شدن، زردچوبه اضافه میکنم و یکی دو قاشق رب. یک قاشق آبلیمو.

3- باید سریع آب مرغ به رب اضافه بشه تا نسوزه: پس سریع مرغها رو از آب در میارم و میذارم کف ماهیتابه تفلن، به یک قاشق روغن زیتون آغشته میکنم و میذارم طبقه وسط یا بالای فر که کمتر از سیب زمینی حرارت ببینه.

4- پیاز رو از آب مرغ مرحله 3 جدا میکنم و آبشو خالی میکنم داخل رب. اجازه میدم سس روی شعله ی متوسط غلظت بگیره.

به پشت و رو کردن مرغ و سیب زمینی ها داخل فر ادامه میدم.

 

سس که حاوی زردچوبه و ربه، برای بیماری که گلو درد داره جدا سرو بشه. نوش جان.